Han har en mångfacetterad bakgrund och trivs med att kasta sig in i nya sammanhang. Han är målinriktad, uppskattar att vara ute på fältet för riktiga möten och vill fortsätta att satsa på teknikutveckling. Möt Målerifaktas nya vd, Robert Falck.
Stadsdelsdirektör i Göteborg, kommundirektör i Sundbyberg, generalsekreterare i Svenska ishockeyförbundet, chef för arbetsgivarorganisationen KFS och vd för SRV återvinning AB. Lägg där till delägarskap i en Teamsportia-butik i Jakobsberg och en tygbutik i Kalmar, så har du Robert Falcks smått brokiga bakgrund. Nu är han redo att ta sig an ytterligare en bransch.
– Det känns väldigt kul att som 53-åring få chansen att lära sig något nytt, det är jag tacksam för, säger han. Han tror också att det här uppdraget kommer att passa honom väldigt bra eftersom han snabbt brukar kunna skaffa sig en god uppfattning inom nya områden och har erfarenhet av att vara småföretagare liksom av partssammansatta styrelser med arbetsgivare och fack.
Mätarna i fokus
Robert har rivstartat sitt uppdrag som vd på Målerifakta med att genomföra en roadtrippar under sin första tid. Målet var att besöka så många av Målerifaktas kontor som möjligt och hittills har han hunnit med 10 kontor och träffat ett 25-tal mätare.
– Det har varit väldigt lärorikt och fascinerande att få ta del av deras arbete. Min uppfattning är att det finns en stor lojalitet och ett djupt engagemang hos alla mätare. Det tycker jag är fantastiskt!
För Robert är det viktigt att vara ute i organisationen och träffa mätarna – att få tjöta lite, som han säger med en hänvisning till managementperspektivet.
– Det är trots allt våra 60 mätare som ska göra jobbet och som har kundkontakten.
Kunden bryr sig inte om vem som är vd:n så länge det funkar bra där ute. Därför är det viktigt att träffa var och en av dem, förklarar han.
Målinriktad ledarstil med riktiga möten
Sin ledarstil benämner Robert som bestämd, målinriktad och delegerande. Han erkänner att han nog emellanåt kan vara lite väl ivrig och pådrivande, men är fullt medveten om den sidan och brukar kunna hantera den. Som sina största tillgångar lyfter han förmågan att passa in i olika sammanhang och att alltid vara tillgänglig.
– Jag är alltid tillgänglig och lever med mitt jobb, men är inte typen som sitter och jobbar sent varje kväll, berättar han och tillägger att han är otroligt glad över förmånen att alltid ha jobb som han har en stark känsla för.
Utmaning att hålla ihop företaget
Robert har redan nu en ganska klar bild, både av hur han vill att Målerifakta ska utvecklas och vilka utmaningar han står inför.
– En utmaning ligger i att behålla det stora engagemanget och att hålla ihop företaget, så att vi inte blir företag i företaget eftersom vi är utspridda över hela landet. Det gör det ännu viktigare att Målerifakta-känslan finns hos alla, anser han.
Robert tror starkt på vad ny teknik kan tillföra, men är lika medveten om vikten av att träffas på riktigt. Han utlovar därmed att ha besökt samtliga av Målerifaktas kontor inom sitt första år som vd.
Teknikutveckling en självklarhet
Att jobba mer aktivt med sociala medier och uppsökande verksamhet för att nå de yngre målarna och måleriföretagarna är ett annat löfte, liksom fortsatt fokus på IT-utvecklingen inom hela branschen.
– Vi ska utveckla fler hjälpmedel och bland annat förenkla mätarnas arbete med läsplattor. Ett första steg är att alla ska lägga in kopplingsmallarna, berättar han.
Själv är han inte överdrivet teknisk, men menar att han förstår vikten av att satsa på tekniken.
– Det strategiska valet att satsa på teknik, förstår jag mig på, säger han och hänvisar till reformen inom renhållningsbranschen där scanning av sopkärl ger företagen koll på exakt när och vilka kärl som har tömts. Och dentalbranschens app som känner av om patienten snarkar och behöver bettskena.
– Teknikutvecklingen kan ta oss och hela måleribranschen väldigt långt och vi ska ta till oss den teknik som passar oss, säger han målmedvetet.
Om oss
Vi tar fram underlag för korrekta målarlöner och möjliggör för måleriföretag att öka sin effektivitet och konkurrenskraft. Våra tjänster är alltid tillgängliga på webben och våra mätare finns till hands för att hjälpa och utbilda våra kunder.
Support
Vi hjälper dig gärna med frågor om mätningsuppdrag som hanteras på webbplatsen.
Kontakt
Besöksadress: Skeppsbron 40, 11130 Stockholm
Postadress: Box 3618, 10359 Stockholm
Telefon: 08-442 49 30