Målerifakta

  • Målerifakta
  • | [2019-01-17] Intervju med Bo Nygren, mätare från Halmstad


17 januari 2019

Bo Nygren, mätare Halmstad

Intervju med Bo Nygren, mätare från Halmstad

En reflektion kring betydelsen av utbildning, erfarenhet och företagsbesök

1. Målerifakta har nyligen genomfört kursdagar för mätare, vad tycker du att det gav dig?


Utbildning är grundläggande inom alla branscher och i synnerhet i företag som lutar sig så starkt mot de anställdas kunskaper som Målerifakta gör. Det fina med just dessa dagar var att de var efterlängtade av många av oss mätare. Jag själv ser det som ytterst viktigt att alla är med på båten nu när vi börjat vårt arbete med effektiviseringar. Därför gäller det att inte tappa fart och fokus.

 

Målerifakta är ett företag där ansvaret på den enskilde mätaren är avsevärt större än på t.ex. måleriföretagen. Det faller på oss som mätare att se till att vi följer företagets grundprinciper om att vi skall vara erfarna, nära och ansvarsfulla. Själv menar jag att nyckelord som kunskap, förtroende och effektivitet, är viktiga förutsättningar för vårt arbete.

 

Jag tror på vikten av att se Målerifakta som en helhet och inte som ofta tidigare med skarpa områdesindelningar. Nu är tanken att vi alla ska hjälpas åt över gränserna. Jag tror också att insikten om betydelsen av det administrativa arbetet är nog så viktig. Med den nya planen känns det som vi blir uppmärksammade även på vikten av att detta verkligen fungerar. Jag vill också framhålla att några av oss redan har arbetat med kopplingsmallar, men det skadar inte att upprätthålla och utveckla kunskaperna kring dessa.

 

2. Vilka råd kan du som erfaren mätare ge till någon som är ny?

 

Var inte rädd för att fråga. Jag tror även att nyare kollegor kommer att kunna dra nytta av att ständigt känna att man lär sig samtidigt som man funderar och reflekterar. Detta tror jag är oerhört viktigt!

 

3. Du har ju varit med ett tag. Vad är dina bästa tips att ha i bakhuvudet när man gör företagsbesök?

 

Medveten närvaro. Man skall vara ödmjuk inför vem man har framför dig. Att lyssna är aldrig fel. Jag tror även att frågor som ”-Vad kan vi göra för dig?” och andra liknande är bra att använda.

 

Om det gäller en större presentation gäller det att förbereda sig. Jag försöker ofta använda mig av talarmanus vilket är en fördel tills man känner sig säkrare. Improviserar gör man bäst när man kan sin sak. Och avslutningsvis, jag tror att humor och förståelse kan leda långt i sammanhanget!

Cookies på webbplatsen

Anonymous

Alla som besöker en webbplats som använder cookies (kakor) måste enligt lag få information om att webbplatsen innehåller cookies, vad de används till och hur man kan välja bort dem. Här berättar vi om hur cookies används på Malerifakta.se Genom att klicka på knappen "jag förstår" godkänner du våra villkor om cookies.

Om oss

Vi tar fram underlag för korrekta målarlöner och möjliggör för måleriföretag att öka sin effektivitet och konkurrenskraft. Våra tjänster är alltid tillgängliga på webben och våra mätare finns till hands för att hjälpa och utbilda våra kunder.

Support

Vi hjälper dig gärna med frågor om mätningsuppdrag som hanteras på webbplatsen.


Frågor och svar

Om webbplatsen

Kontakta support

Kontakt

Besöksadress: Arenavägen 45, Vån 8

Postadress: Arenavägen 45, 121 77 Johanneshov

Telefon: 08-442 49 30